För tre år sedan prövade två av våra lärare ett helt nytt grepp kring läsinlärning
År 2009. Eva har över trettio års framgångsrik erfarenhet i läsinlärning. Anna är en nyutbildad entusiastisk lärare. De hör talas om ny teknik som som stöd för läsinlärningen. Eva och Anna far till Sandviken för att se hur det går till i praktiken. De ser lärare och elever som utvecklar undervisningen och lärandet. De ser de möjligheter som den nya tekniken skapar.
De blir inspirerade! De vill prova något nytt!
Forskaren Mats Myrberg är tveksam och säger att det inte finns någon forskning som visar om metoden fungerar. Vi läser gärna forskarnas avhandlingar. Deweys ”learning by doing” fungerar, Vygotskys "följa och utmana" fungerar.
Följer forskarna skolors nytänkande? Förmodligen. Men självklart kan det inte finnas forskning kring något som är nytt. Eva och Anna började dokumentera resultaten i läsning och läsförståelse för tre år sedan. Nu kan vi ana en trend, men underlaget är ännu för litet för att med säkerhet säga att det vi ser och upplever är statistiskt bevisat. Men lärarna som vågar prova något nytt ser att förmågan, lusten och glädjen att lära sig läsa och skriva ökar och inser att ibland kommer teorin efter praktiken.
Lärare som följer sina elever, som kommunicerar och ser det eleverna ser skapar de förutsättningar som krävs av en skola att växa i. En skola i tiden som vågar prova och där modern teknik är självklar.
Skolminister Björklund oroar sig för att handstil, pennor, papper, läroböcker, faktaböcker och skönlitteratur är på väg ut. TänkOm, tänk om att det ena inte utesluter det andra. Välkommen till Vibyskolan och se!
År 2009. Eva har över trettio års framgångsrik erfarenhet i läsinlärning. Anna är en nyutbildad entusiastisk lärare. De hör talas om ny teknik som som stöd för läsinlärningen. Eva och Anna far till Sandviken för att se hur det går till i praktiken. De ser lärare och elever som utvecklar undervisningen och lärandet. De ser de möjligheter som den nya tekniken skapar.
De blir inspirerade! De vill prova något nytt!
Forskaren Mats Myrberg är tveksam och säger att det inte finns någon forskning som visar om metoden fungerar. Vi läser gärna forskarnas avhandlingar. Deweys ”learning by doing” fungerar, Vygotskys "följa och utmana" fungerar.
Följer forskarna skolors nytänkande? Förmodligen. Men självklart kan det inte finnas forskning kring något som är nytt. Eva och Anna började dokumentera resultaten i läsning och läsförståelse för tre år sedan. Nu kan vi ana en trend, men underlaget är ännu för litet för att med säkerhet säga att det vi ser och upplever är statistiskt bevisat. Men lärarna som vågar prova något nytt ser att förmågan, lusten och glädjen att lära sig läsa och skriva ökar och inser att ibland kommer teorin efter praktiken.
Lärare som följer sina elever, som kommunicerar och ser det eleverna ser skapar de förutsättningar som krävs av en skola att växa i. En skola i tiden som vågar prova och där modern teknik är självklar.
Skolminister Björklund oroar sig för att handstil, pennor, papper, läroböcker, faktaböcker och skönlitteratur är på väg ut. TänkOm, tänk om att det ena inte utesluter det andra. Välkommen till Vibyskolan och se!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar