Fick idag anledning att fundera på vad en journalist har för uppdrag och vems intresse han/hon representerar?
Googlar lite och hittar arbetsförmedlings beskrivning av journalistyrket: En journalist måste vara snabb, ha gott omdöme, kunna arbeta under stark tidspress och som journalist måste man också förstå och följa de etiska regler som gäller för yrket, exempelvis att bara publicera korrekt information, förhålla sig opartisk, respektera personlig integritet och visa gott omdöme när det gäller namnpublicering.”
Låter bra, men undrar då om det verkligen är en journalist som skrivit i Vi i Sollentuna denna vecka. Läs och häpna:
”Svenskundervisning på Vibyskolan kritiseras
Vibyskolan i Sollentuna kommun kritiseras av skolinspektionen för att ha dålig svenskundervisning. Det som kritiseras är att betygskraven inte redovisas tydligt för eleverna och läsundervisningen som alla elever inte får möjlighet att ta del av. Eleverna får inte heller mycket inflytande och eget ansvar. Även lärarnas samarbete kritiseras.
Skolan har fram till den 28 augusti på sig att redovisa vilka åtgärder som vidtagits eller planerats mot problemen till skolinspektionen. Om inga åtgärder vidtagits ska en tids- plan helst anges liksom en person som ansvarar för åtgärdernas genomförande.” AA
Vi har mycket riktigt blivit granskade av skolinspektionen i höstas. En journalists sammanfattning av inspektionsrapporten borde då innehålla korrekt information, kan man tycka. Eller har journalisten inte fått den undervisning i läsförståelse under grundskoletiden som borde vara grundläggande för att kunna praktisera yrket? Eller – har han andra syften än att publicera korrekt information?
Vibyskolan fick ett mycket gott omdöme av skolinspektionen. De granskade områdena poängsattes från 1 till 4 där 1 betyder att bedömningen av aspektens indikatorer är ”huvudsakligen svag” och där 4 betyder att den är ”huvudsakligen stark”. Av de nio granskade områdena fick vi 6st 3:or och 3st 4:or. Ett mycket bra resultat som vi är stolta över.
Förmodligen vet inte journalisten att skolinspektionen söker efter områden att utveckla på alla skolor och att tre områden att utveckla ska presenteras och åtgärdas. Det betyder att ALLA skolor ”kritiseras” av skolinspektionen, inte bara Vibyskolan. Att journalisten sen tolkar dessa tre utvecklingsområden med egna subjektiva värderingar så som ”dålig svenskundervisning” ÄR ”dåligt”. Skoinspektionen ser inget som är ”dåligt” i svenskundervisningen på Vibyskolan, de ser mycket som är mycket bra och en del som kan utvecklas.
Min fundering är alltså om journalistens läsförståelse skulle bedömas 1 enligt skolinspektionens kriterier eller har han andra egna syften med att kritisera just vår skola. Undersökande journalistik? Passade på att läsa några andra rapporter från Sollentuna. Intressant läsning. Intressant också att journalisten inte valde någon annan skola med mer anmärkningsvärd kritik eller valde att jämföra flera skolors resultat. Läs gärna och jämför kvalitén på undervisningen, inspektionsrapporterna är offentliga. Alla skolor har tre områden att utveckla, men det är stor skillnad på utvecklingsområdena om man förstår och vill förstå vad man läser.
Till dig som förvånad läser mitt skarpa uttalande idag, läs gärna rapporten efter kvalitetsgranskning av läsundervisning inom ämnet svenska från Skolinspektionen i sin helhet som läggs ut på vår hemsida inom kort. Avslutar med att citera några av inspektörernas bedömningar av vår skolas läsundervisning:
Vibyskolan uppvisar en positiv och stödjande miljö som bedöms ge goda förutsättningar för lärande. Lärarna uppmuntrar och motiverar eleverna på olika sätt och har positiva förväntningar på dem. Undervisningen har en tydlig logisk struktur med såväl inledning som avslut.
Lärarna ger tydliga instruktioner och försäkrar sig om att eleverna förstått. Exempel finns på varierad undervisning där eleverna utmanas utifrån sina förutsättningar och ges stöd att utveckla sina resonemang.
Det finns exempel på starka sidor i organisationen kring det välutrustade och bemannade skolbiblioteket, hur man samverkar kring elever som behöver stöd i ämnet svenska. Eleverna på skolan ges också stora möjligheter att använda modern informationsteknik i såväl bibliotek och i klassrum som verktyg för kunskapssökande och lärande.
Skolinspektionen bedömer att lärarna anpassar textbearbetningen efter de olika texternas syften och karaktär och att de i de flesta fall ger goda möjligheter till stimulans för de elever som lätt når målen/kunskapskraven.
Undervisningen vid skolan ger eleverna goda möjligheter att använda och integrera olika digitala medier i läsundervisningen, dels genom att tillföra bredd och variation, dels genom att ge eleverna kunskap om olika digital mediers språk och funktion. En annan styrka som uppmärksammas är att det faktum att samtliga elever kontinuerligt använder sina bärbara datorer i undervisningssituationen underlättar för de elever i läs- och skrivsvårigheter som behöver använda exempelvis talsyntesfunktionen i sin dator. Det finns alltid tillgång till dator och benägenheten att använda den är större när alla andra också gör det.
Några elever som fick syn på tidningen idag utbrast: VAAA? Nej! Det är inte sant! Vi som har så bra lärare! Så AA, välkommen till Vibyskolan så ska vi hjälpa dig att läsa och tolka rapporter. Våra elever har mycket god läsförståelse!
Kristina
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar