I veckan har fritids flyttat ut på Järvafältet. Premiären för Vibyskolans dagkollo- verksamhet har varit mer än lyckad.
70 barn och 16 ledare har valt bland olika aktiviteter och provat på bl a järnåldersliv, tillverkat redskap och smycken, fiskat, släppt ut gårdens djur på morgonen, mockat, matat grisar, promenerat med getter, klappat fåren, åkt traktor, LEKT och LÄRT av hjärtats LUST hela dagarna. Njut av bilderna från järnåldersgruppens aktiviteter under dagen!
Detta är pedagogik som som utgår från barnens lust att lära! Som skolverket så fint beskriver: "Läroplanens kunskapssyn – att göra världen begriplig och hanterbar – ska prägla både skolans och fritidshemmens verksamhet. Verksamheten ska syfta till att stödja barnens intellektuella, sociala, emotionella och fysiska utveckling. Verksamheten bör vara lustfylld, varierad och bygga på en god balans mellan barnens fria val och inslag som är initierade och förberedda av personalen. I fritidshemmet är leken grundläggande liksom ett informellt och situationsstyrt lärande som bygger på barnens nyfikenhet och lust att lära.
När verksamheten utformas bör personalen utgå från att alla barn är olika med olika erfarenheter, behov, intressen och ålder. Verksamheten kan därför inte se likadan ut över tid och i alla barngrupper. Personalen måste också se till att det skapas sammanhang och helhet i hela skoldagen."
Vilka härliga glada och intresserade barn vi har, får vi höra av de ledare som inte träffat våra barn tidigare. Vilka fantastiska fritidspedagoger och aktivitetsledare som gör detta möjligt!
70 barn och 16 ledare har valt bland olika aktiviteter och provat på bl a järnåldersliv, tillverkat redskap och smycken, fiskat, släppt ut gårdens djur på morgonen, mockat, matat grisar, promenerat med getter, klappat fåren, åkt traktor, LEKT och LÄRT av hjärtats LUST hela dagarna. Njut av bilderna från järnåldersgruppens aktiviteter under dagen!
Detta är pedagogik som som utgår från barnens lust att lära! Som skolverket så fint beskriver: "Läroplanens kunskapssyn – att göra världen begriplig och hanterbar – ska prägla både skolans och fritidshemmens verksamhet. Verksamheten ska syfta till att stödja barnens intellektuella, sociala, emotionella och fysiska utveckling. Verksamheten bör vara lustfylld, varierad och bygga på en god balans mellan barnens fria val och inslag som är initierade och förberedda av personalen. I fritidshemmet är leken grundläggande liksom ett informellt och situationsstyrt lärande som bygger på barnens nyfikenhet och lust att lära.
När verksamheten utformas bör personalen utgå från att alla barn är olika med olika erfarenheter, behov, intressen och ålder. Verksamheten kan därför inte se likadan ut över tid och i alla barngrupper. Personalen måste också se till att det skapas sammanhang och helhet i hela skoldagen."
Vilka härliga glada och intresserade barn vi har, får vi höra av de ledare som inte träffat våra barn tidigare. Vilka fantastiska fritidspedagoger och aktivitetsledare som gör detta möjligt!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar